201804.27
0

«Η  αδήλωτη εργασία ξανά στο νομοθετικό προσκήνιο»

Μέσα στην επόμενη εβδομάδα αναμένεται να έρθει προς ψήφιση νέο νομοσχέδιο με διατάξεις  για την προστασία των εργαζόμενων, την αδήλωτη εργασία και ρυθμίσεις για την κοινωνική αλληλεγγύη, στις οποίες θα περιλαμβάνονται  διαρθρωτικές αλλαγές ως προς το ύψος του προστίμου για την «μαύρη» εργασία. Σήμερα επιβάλλεται  εξοντωτικό πρόστιμο ύψους 10.500 ευρώ για κάθε εργαζόμενο που εντοπίζεται αδήλωτος σε επιχείρηση. Με τις προωθούμενες διατάξεις προβλέπεται  ότι  αυτό θα μειώνεται σημαντικά εφόσον καταρχάς  ο εργοδότης προσλάβει τον «αδήλωτο»  εργαζόμενο και ανάλογα με τη διάρκεια της σύμβασης θα μειώνεται περισσότερο. Ειδικότερα θα προβλέπεται σύμφωνα, πάντα με το νομοσχέδιο, πρόστιμο για αδήλωτη εργασία  α)  7.000 ευρώ εάν συναφθεί τρίμηνη σύμβαση β) 5.000 ευρώ  εάν η επιγενόμενη σύμβαση έχει εξάμηνη  διάρκεια και γ)  3.000 ευρώ εάν γίνει ετήσια σύμβαση. Ως προς το ασφαλιστικό κομμάτι θα προβλέπεται ότι ο εργοδότης θα καταβάλει ένσημα τριών μηνών στον εργαζόμενο μόλις ξεκινάει η σύμβαση, σαν να τον είχε απασχολήσει ήδη για τρεις μήνες! Σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο θα διπλασιάζεται.

Σε προγενέστερο άρθρο μου σχετικό με το θέμα της αδήλωτης εργασίας, είχα επισημάνει πολλά τρωτά του έως και σήμερα ισχύοντα νόμου. Σημειωτέο δε ότι το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας κατά τη διάρκεια ελέγχων δύναται και ζητάει ακόμη και επίδειξη αστυνομικών ταυτοτήτων προς διασταύρωση της ταυτοπροσωπίας! Έχει δε την δυνατότητα για τον σκοπό αυτό να κληθεί η αστυνομία ή το θέμα να οδηγηθεί και ενώπιον των Α.Τ.

Οι προωθούμενες διατάξεις, εφόσον ψηφιστούν και γίνουν νόμος του κράτους, τείνουν να αμβλύνουν μέχρι  ενός σημείου τον εξοντωτικό και εν τέλει  ατελέσφορο χαρακτήρα του προστίμου των 10.500 ευρώ για την αδήλωτη εργασία, που μάλλον περισσότερα δεινά προκαλεί παρά λύνει. Σε κάθε περίπτωση όμως και το προβλεπόμενο πρόστιμο των 7.000 ευρώ για παράδειγμα δεν είναι επ’ ουδενί μικρό, (ειδικότερα όταν θα τρέχουν και οφειλές προς ασφαλιστικά ταμεία κ.τ.λ. για τον εν λόγω εργαζόμενο).  Έτσι, ενώ η νομοθετική εξουσία  μοιάζει  να ‘’κλείνει το μάτι’’ στον εργαζόμενο, «προσφέροντάς» του  και θέση νόμιμης πια εργασίας, πράγμα που είναι το σωστό και το επιθυμητό,  φαίνεται την ίδια στιγμή να τιμωρεί για ακόμη μία φορά τον εργοδότη, που πάλι πρόστιμα τον φορτώνει,  ενώ παρέχει σε κάθε εργαζόμενο τα εχέγγυα να καταστεί «δοσίλογος»!  Δηλαδή ο ίδιος να καταγγέλλει αυτόν που θα αναγκαστεί στην συνέχεια να τον προσλάβει νόμιμα !  Ώστε, ενώ με τον ισχύοντα νόμο οι εργαζόμενοι ως ”αδήλωτοι” ουδεμία συνέπεια νομική ή διοικητική είχαν, (παρόλο που συμμετείχαν σε αυτό) με το νέο νομοσχέδιο θα επιβραβεύονται κιόλας με την υποχρεωτική νόμιμη  πρόσληψή τους!  Αναντίρρητα, το προωθούμενο νομοσχέδιο με μια προσεκτικότερη ανάγνωση  δημιουργεί επιπλοκές και προβλήματα ίσως περισσότερα από αυτά που καλείται να λύσει και δη για ένα ζήτημα κοινωνικά  ευαίσθητο, όπως αυτό της παροχής εργασίας, καθιστώντας μεγαλύτερη «ζούγκλα» τους χώρους εργασίας και τις επιχειρήσεις εν γένει !  Την ίδια δε στιγμή, κατά την νομική μου άποψη, θα έπρεπε να λύνει αναδρομικά το ζήτημα με τα τα ήδη επιβληθέντα πρόστιμα για αδήλωτη εργασία , ώστε οι επιχειρήσεις να μπουν σε τροχιά σωστής λειτουργίας και όχι στον «πάγο» και κατάχρεες προς το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών με δεσμευμένους τους τραπεζικούς τους  λογαριασμούς .

Εις αναμονή της ψήφισής του, ώστε να εξετάσουμε εκ νέου τις τελικές του διατάξεις.


 Ελευσίνα, την 27.4.2018

Η συντάξασα Δικηγόρος

 Δήμητρα Δημ. Κοκκινιωτη